herenvantrivandrum.reismee.nl

Dag 7 - De afspraak met de Minister

De dag begon met een bezoek van Ramesh, een vriend van de captain die allerlei zaakjes regelt. Hij belde aan toen ik alleen thuis was en Max en Lau ontbijt aan het halen waren. Met handen en voeten werk kwam ik erachter dat we 750 (omgerekend €10)) Rupie moesten betalen voor het schoonmaken. Ik dacht bij mijzelf, best veel, maar ik betaalde hem wel. Wordt vervolgd…

Vandaag waren we uitgenodigd voor een afspraak met de Minister van toerisme uit de staat Kerala. Nog niet wetend waar het gesprek over ging werden wij om 11:30 verwacht bij het overheidsgebouw. Eenmaal met een Uber tezijn aangekomen, stonden we eerst nog een half uur te wachten op onze stage begeleiders. We hadden dus nog wel even de tijd om de boel binnen te verkennen voordat de meeting begon. Terwijl wij het gebouw verkende, kwam er een man naar ons toe die zei dat we mee moesten komen. Hij was een beetje dwingend en gestrest, maar wij liepen mee. Eenmaal in een kamer aangekomen werden we ondervraagd wat wij hier deden en voor wie wij hier kwamen. Toen we zeiden dat we voor de Minister kwamen werden we gelijk naar een andere kamer gebracht, het kantoor van de Minister. 3 gemiste gesprekken van de stage begeleider verder, kon de meeting beginnen. Of toch niet, want de minister kwam pas 45 minuten later aankakken. Tot onze grote verbazing kwamen er 6 cameraploegen het kantoor binnen. Blijkbaar was vandaag de dag dat de grootste Tempel van Kerala nu ook geopend was voor vrouwen, een hele happening die dus ook op nationale tv kwam.

Na de persconferentie kon onze afspraak wat betreft het Akkulam Lake project beginnen. Allerlei belangrijke overheidspersonen zaten aan de tafel, waaronder de Minister. Er werd een presentatie door Suja gegeven over het Akkulam lake project. Wat voor budget ze nodig hadden en wat de plannen waren voor het meer (denk aan fietstochten, zwembaden en varen) werden uitvoerig besproken. Echter, waar we al bang voor waren, werd alles in het Mayalams besproken. Wij verstonden er dus niks van, maar gelukkig waren de PowerPoint slides wel in het Engels. Na de presentatie werd ons nog de vraag gesteld wat ‘our point of view’ was, waarop wij antwoorden dat het probleem zich voornamelijk voordoet in het meer omdat zij geen fatsoenlijk afvalverwerking systeem hebben. Er kan dan wel budget worden vrijgemaakt voor het Akkulam Lake, maar op lange termijn zal het meer weer vervuild raken. Aan ons om hier een oplossing voor te bedenken!

Na deze enerverende middag zijn we ergens in de stad wat gaan lunchen. Mijn opa en oma hadden als tip gegeven: Waar veel mensen zitten, is het eten goed. Dat deden we dus ook en het was heerlijk! Eenmaal thuis was het alweer 17u en zijn Max en Lau op het balkon gaan zitten lezen en heb ik een dutje gedaan op de bank. Ja het leven is hier uitputtend en zwaar;).

Thuis kwamen we er gelijk achter dat bijna niks was schoongemaakt behalve de vloer. Badkamer, bedden en keuken waren allemaal nog niet gedaan. Dat zou je wel verwachten als je €10 per week betaald. We hebben Ramesh gelijk een bericht gestuurd, dat dit niet kon. We kregen als reactie terug dat de 10 euro van de schoonmaakkosten alleen bedoeld waren voor het vegen van de vloer. Nou dan doen we het volgende keer wel zelf, bespaard ons weer 10 piek!

Liefs en groetjes

Mick

Carla en Rob

Heel leuk verslag! Het geeft een goed beeld van de wereld waarin jullie tijdelijk verblijven. Opi vraagt of er ook riolen ongezuiverd lozen. Is er een chemische analyse van het water? Jullie staan voor een behoorlijke uitdaging. Heel fijn om op de hoogte te blijven. Liefs